A top 100-on kívül is van élet. A 363-as Papagena jelentkezett a mezőny sűrűjéből. 2,5 csomós sebességel haladt Sóstó magasságában. Íme a saját készítésű fotóik.
A siófoki pályajelek után a Tihanyi-szoroson is az RSM2 (Vándor Róbert) jutott át első helyen és 10-12 percre növelte előnyét az élen. A dobogós helyeken jelenleg még a PreVital (Litkey Farkas) és az MKB-Prospex (Kaiser Kristóf) áll, de a New Black Jack (Roland Gabler), a Racing Django (Petrányi Zoltán) és a Nanushka BMW Wallis (Váradi Szabó János) is szorosan követi őket.
Újabb fesztiválok kerültek ki a balatoni rendezvénynaptárból a koronavírus-járvány miatti rendeletek értelmében.
Szilágyi Eszter az Országos Meteorológiai Szolgálat Veszélyjelző Osztályának meteorológusa frissített prognózisát.
Méghozzá jelentős, körülbelül 200 méteres előnnyel. Vándor Róbert csapata egy AC45-ös, eredetileg az America's Cup sorozatra kifejlesztett, alaphelyzetben foilos ("repülő") katamaránnal versenyez, amelyet idehaza ők alakítottak ki a balatoni szélviszonyokra. A legfontosabb változtatás: víz alatti szárnyak helyett sima sverteket szereltek a hajóra. Az AC45 a legnagyobb katamarán a mezőnyben.
Innen letölthető a tájékoztató jellegű eredmény a kenesei bója 1-24. helyezettjéről.
Gémesi Jókát hívtuk telefonon, aki elmondta: gyenge ejtett kreuzban haladnak a Siófoki kapu felé, azaz cirkálnak. Ez nem az ő szelük... Sajnos a kenesei bója előtt, szinte az utolsó métereken vesztettek pozíciót, ők dél felől próbálkoztak, Fűzfő felé teljesen olaj volt a víz, de Litkey Farkas a Previtallal talált egy szélcsíkot, amivel elsőként vették a bóját. Már a bója környékén villant az RSM2: Vándor Róbertéknek fantasztikus a sebessége ebben a szélben. Az övék az a tavi viszonyokra optimalizált AC45-ös katamarán, amelynek hosszú vízvonala, magas árboca, hatalmas vitorlázata nagy sebességpotenciált jelent. Gémesi Jóka elmondta, a Kenese Siófok távon az RSM2 át is vette a vezetést, második a Prevital. Jön fel a Raffica libera, ez a szél az ő szelük lehet, ha jól választanak irányt a trükkös szélben.
Ezen a térképen megtalálhatók a Balaton és környékének szélmérő automatáinak az elérhetőségei!
Az Országos Meteorológiai Szolgálat pillanatnyi szélviszonyokat mutató térképén jól látszik, hogy a partokhoz közel lehet egy kis szélre számítani. A különböző irányú áramlások a tó közepén kioltják egymást, ott nincs hőmérsékletkülönbség, amely helyi áramlást okozhatna. Nagyon komoly koncentrálást, figyelmet és türelmet kíván ilyen körülmények között versenyezni.
A Kékszalag a vártakhoz képest erősebb szélben rajtolt, de az előrejelzések szerint délre csökkenni fog a szél a Balaton keleti medencéjében.
A tizenháromszoros Kékszalag-győztes Litkey Farkassal a kormánynál, 11 óra 1 perc 2 másodperckor fordult elsőként a Prevital. Második helyen jött az RSM2 (Vándor Róbert), 3. MKB Prospex (Kaiser Kristóf), 4. Racing Django (Petrányi Zoltán) 5. Black Jack (Roland Gaebler).
Az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2020 GPS-es nyomkövetését az utolsó pilanatban egy fiatal csapat, a Track vállalta. A mezőny 49 hajóján van GPS-jeladó, amelyek jele az alábbi linken elérhető.
A pillanatnyi állás szerint a Prevital, a Raiffeisen Opel Fifty-Fifty és a Nanushka között dől majd el, ki veszi elsőként a kenesei bóját. Az egytestű hajók közül kiváló helyen vitorlázik a Principessa és a Trentasette, nem sokkal mögöttük, egymás közvetlen közelében gyilkolja egymást két nagy klasszikus, a két legendás 75-ös cirkáló, a Lillafüred és a Sirocco. Mindkét hajó több mint 70 éves... szép teljesítmény! De nem ők a legidősebbek. Itt van a mezőnyben például a Tramontana 8R yacht, "ő" 1910-ben épült. A története meglehetősen kalandos, szinte regényes. Itt olvasható: https://tramontana.hu/historia/
Rajt utáni képgalériánk az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjról.
A Raiffeisen Opel Fifty-Fifty és a Nanushka kockáztat azzal, hogy - jó sebességük tudatában - a többieknél déliesebb irányt választ. Innen még fel kell élesedniük - vagy fordulniuk kell a kenesei bójáig. Feljebb egy bolyban halad az élen a Prevital, az MKB Prospex és az RSM2, azaz ott egymás közelében három klasszis kormányos: Litkey Farkas, Kaiser Kristóf és Vándor Róbert csatázik.
A viszonylag gyenge szélben is 10 csomós vagy annál valamivel magsabb sebességgel halad a kenesei bója felé: a Raiffeisen Opel Fifty-Fifty, az RSM2, a Nanushka, Racing Django - és a rekorder az MKB Prospex 11.5 csomóval!
A reggeli órákban a keleti medencében mérsékelt északkeleti szél kezdett fújni (15-20 km/h). Derült az ég, a levegő 26, a víz 25 fokos.
A rajt után az Opel Fifty-Fifty, a New Black Jack és a Nanushka BMW Wallis is fej-fej mellett haladt.
.... kivéve azokat, akik elől vitorláznak. Letöltöttük a 12.00 órára kiszámolt szél előrejelzést, amely szerint nemcsak a kenesei, de a siófoki bójánál is nagyon gyenge, változó szélre számíthatnak a vitorlázók. Lassan vége a vízi szél hatásnak, ami a víz és a part hőmérséklet különbségéből adódik, ugyanis dél felé már kiegyenlítődnek ezek a hőmérséklet különbségek. Ez az az időjárási helyzet, amikor az apróságok: a tökéletes manőverek, a nyugalom és a technikai részletek, például a legénység elhelyezkedése, a tökéletes vitorlaállítás rengeteget számítanak.
Nagyon jól kapta el a Nanushka BMW Wallis a rajtot.
A vízről kapott információ: 6-7 csomó a szél jelenleg, és keleti irányból fúj.
"Ez a verseny a szélkeresésről fog szólni" - mondta olimpikon vitorlázónk, Berecz Zsombor a rajt előtt, az M4Sport imént elkezdődött élő adásában. Olimpiai kvótásunk, Érdi Mári szerint a nyugalom megőrzése a rajtnál nagyon fontos, hosszú verseny lesz... Az M4Sport három fix kamerával (Akarattyán, Tihanyban és Keszthelyen) és három, a vízen, motorossal cirkáló riporterrel készült egyebek közt a maratoni közvetítésre.
Reggel 6 óra tájban az alábbi jelentést adta ki az OMSZ: Reggel a gyenge, mérsékelt (5-20 km/h, a Balaton nyugati felében helyenként ~ 25 km/h) többnyire északias (ény, é, ék) szél, a Balaton a nyugati felében többször megélénkülhet (25-35 km/h), délelőtt egyre inkább másutt is van esély időnkénti szélélénkülésre (25-30 km/h). Késő délelőttől egyre inkább gyenge, mérsékelt (5-20 km/h) többször északias (ény, é, ék) szél valószínű, majd helyi hatások alakította légmozgásra számíthatunk. Reggel tovább csökken a középszintű felhőzet és a nap nagyobb részében kevés felhőre számíthatunk, ami döntően fátyolfelhő, kevés gomolyfelhő lehet. Csapadék nem valószínű. Strandidő várható. A legmagasabb nappali hőmérséklet 30, 31 fok körül alakul. Késő este 24, 25 fok valószínű.
Balatonfüreden 535 hajó áll rajthoz 9 órakor az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon.
Este 10-kor lezárult a nevezés az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjra. A jelenlegi adatok alapján az utolsó nevező Öveges Dávid, az Egis versenyzője, aki a Halixol névre keresztelt Sudár Sporttal vág neki Európa leghosszabb tókerülő versenyének. Holczhauser András, az MVSZ főtitkára az esemény sajtótájékoztatóján kiemelte: a hagyományos Balaton-kerülő viadalon fokozott figyelmet fordítanak a járványügyi előírásokra. A
Pénteken sok napsütés és kevés felhő lesz az égen. Egy-egy kisebb záporra, zivatarra délen van némi esély. Hajnalban 14-20, délután 28-33 fok várható. Szombaton szinte felhőmenetes, zavartalanul napos időre készülhetünk. A mérsékelt északi, északnyugati szelet több helyen élénk lökések kísérhetik. A csúcshőmérséklet 26-33 fok között alakulhat. Vasárnap délelőtt is derült idő ígérkezik, de kora délutántól nyugat felől megnövekszik […]
Elkészült az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2020 végleges nevezési listája, amely innen letölthető. A balatonfüredi 9 órás rajtnál 535 hajó lesz ott idén.